Rosie Deacon – Perfect Vacation

25 / 5 – 25 / 8

I ‘Perfect Vacation’ presenteras för första gången i Sverige en separatutställning med konstnären Rosie Deacon (AUS). Hennes stora intresse av australisk turism och hur Australien framställs kommer i sommar blandas med hennes tolkning av Sverige.

Med användandet av vardagliga föremål och återanvänt material arbetar Deacon processbaserat med ett slags kreativ besatthet. Inspirationen till sina motiv hämtar hon från naturen, omgivningarna och djurlivet på landsbygden i New South Wales, Australiens sydöstra del, där hon växte upp.

I konsthallen möts vi först av videoverket ‘Bit Fat In Da Back’, en film där Deacon leker med konceptet turism och australisk kitsch. Iklädd en kängurukostym med hundratals fastsydda koalabjörnar, rappar hon om att köpa med sig souvenirer från resor. Deacons parodiska tolkning av koalan som typiskt australisk blir en undersökning av hur en souvenir kan hjälpa till att skapa en nationell identitet, samtidigt som det blir en märklig marknadsföring av ett land.

Genom en portal tar besökaren sedan sig vidare in i konsthallen till Deacons version av en perfekt semesterdestination. I utställningsrummet har hon byggt upp flera skulpturala installationer som finns utspridda i rummet. Vi möter en lekfull alternativ verklighet, en färgsprakande fantasivärld fylld av djur, växter, sandstränder och souvenirer. Figurer i papier-maché blandas med fler videoverk, färgstarka kökshanddukar och ett diorama.

Rosie Deacon skapar en skruvad och surrealistisk värld där lekfullhet, glädje och nöje blandas med obehag, överflöd och avsmak. Hon får oss att fundera över vårt resande. Hennes konstnärliga praktik ger oss en möjlighet att få syn på vår konsumtion av resor, prylar och upplevelser. I en värld där avstånd inte längre är ett hinder, fortsätter vårt sökande efter det perfekta resmålet.

Utställningen ‘Perfect Vacation’ är producerad av Varbergs konsthall och visas mellan den 25 maj till den 25 augusti. Till utställningen planeras även ett publikt program av allmänna visningar och praktiska konstpedagogiska övningar.

Pressbilder

Ab-Fab Collab, 2016

Bargain Basement Kanga Kave, 2015

Budgie Hoops, 2018, foto – Zan Wimberley

Cocky Concoction, 2018, foto – Zan Wimberley

Opera Fun House Koala Bridge Climb Teatowel, 2017, courtesy of Collection Wollongong Art Gallery, Purchased 2017, 2017.040, Foto – Jessica Maurer

Tree Bear Punk Queens of the Desert, 2018, Foto – Zan Wimberley

 


 

//ENG//

In Perfect Vacation, the artist Rosie Deacon (AUS) is presented for the first time in Sweden in a solo exhibition. This summer, her great interest in Australian tourism and the image of Australia will be shown alongside her interpretation of Sweden.

Using “everyday junk” and reused materials, Deacon works in a process-based way, with a kind of creative obsession. The inspiration for her subject matter comes from the natural environment, surroundings and animal life in the countryside in New South Wales, in southeastern Australia, where she grew up.

In the art gallery we first come across the video work Bit Fat In Da Back, a film in which Deacon plays with the concept of tourism and Australiana kitsch. Dressed in a kangaroo suit with hundreds of sewn-on koalas, she raps about buying travel souvenirs. Deacon’s parodic interpretation of the koala as typically Australian explores how a souvenir can contribute to shaping a national identity, while at the same time becoming a peculiar kind of marketing of a country.

Through a portal, the visitor goes further into the art gallery, stepping into Deacon’s version of a perfect holiday setting. In the exhibition space, she has built up several sculptural installations that are spread out over the room. We encounter a playful alternative reality, a colourful fantasy world full of animals, plants, beaches and souvenirs. Figures in papier-mâché are combined with video works, gaudy tea towels and a diorama.

Rosie Deacon creates a twisted and surrealistic world in which playfulness, happiness and pleasure are combined with discomfort, excess and disgust. She makes us reflect on the way we travel. Her artistic practice provides a critical view on our consumption of travel, items and experiences. In a world where distance no longer is an obstacle, the search for the perfect vacation continues.